Toen mske in het wat-was dorp ging wonen was het daar stil, zo heel erg stil dat je er écht kon genieten van de rust. Toen ze na de 18 jaar de balans opmaakte van wat er met die rust gebeurd was, bleef er niet veel over.
 
Brussel greep om zich heen en de mensen zochten de rust van steeds verderliggende gemeenten en dorpen.
 
Toen mske enkele jaren in het dorpje woonde kwam de eerste zomer met de vliegtuigen. Ze vlogen in de maand juli en ze kwamen om de anderhalve minuut. Rustig op je eigen terras zitten was er niet bij want ze kwamen laag en je verstond jezelf niet meer. ’s Avonds voor de TV moest de zomer buitengesloten worden want met de deur open verstond je die ook al niet.
 
En sedertdien kwamen die practisch alle juli-maanden.
 
En de echtgenoot van de kapster, die bij Sabena werkte, wist te vertellen dat dat kwam omdat startbaan weet-ik-veel-welk-nummer ergens in een verkeerde windrichting lag en dus enkel gebruikt werd als de wind uit de verkeerde hoek kwam of bij momenten van overlast. Juli dus!
 
Toen meerdere jaren geleden, de tarmac van de hoofdstartbaan werd geschraapt, kwamen de vliegtuigen gedurende de ganse tijd van die werken over het wat-was huis. En sommigen kwamen zo laag dat je vreesde voor de schouw of dat je zelfs even naar de passagiers kon zwaaien.
 
Toen Minister Anciaux over zijn spreidingsplan begon, kwamen die tuigen ’s ochtends. En die vliegen met zulk een ellendige tussentijd dat je net aan het indommelen bent als de volgende daar is. mske die altijd al een goeie slaper was, behalve als het futiliteiten betreft, hoorde hen wel maar sliep verder. Maar Slow, die helemaal nooit vliegtuigen had horen overkomen of hetzij op grote hoogte, die kon niet meer slapen en stond op.
 
En nu zijn ze verhuisd en nu is het hier stil.
 
Maar nu is er de grote discussie … Zaventem of Bierset? En als die tuigen naar Bierset gaan komen, wie zal dat betalen? Toch niet weer de belastingsbetaler? Want mske is uiteindelijk al verhuisd, is uiteindelijk al naar de stilte vertrokken, weg van de vliegtuigen en DHL.
 
Maar als ze naar Bierset gaan, zou de startbaan over Riemst, Tongeren, … gaan. Gaan ze daar niet reclameren met de nodige spreidingsplannen tot gevolg? Waarom komt DHL nú ineens met 10.000 banen op de proppen? Waarom moet DHL absoluut ’s nachts vliegen?
 
Gisteren was er nog zo iemand op de radio die vertelde dat hij de Brusselse jeugdige werklozen aan werk wou helpen en dat daarom DHL in Zaventem moest blijven. Waarom mogen die vliegtuigen dan niet over Brussel? En waarom worden bij het spreidingsplan Kraainem, Wezembeek Oppem en Sint Pieters Woluwe weer ontzien?
 
Eigenlijk wil mske helemaal niet weten waar het om draait en wat er in mee speelt, maar dan moeten ze niet doen alsof het over serieus nieuws gaat.